måndag 23 juli 2007

Havsmetal


Ibland är man i total harmoni med sin omgivning. Ett sådant tillfälle var jag skulle berätta för Pontus (vän och kollega) om Mastodon, det enda nya metalband som verkligen har gjort intryck på mig. Jag pratade om deras förra platta Leviathan, och sa att det var "havsmetal, en underskattad genre". Pontus svarade såklart "aha, du menar som Maidens "Rime of the ancient mariner" från Powerslave. Det var ju exakt vad jag själv hade tänkt! Sen har jag funderat lite över vilka mer som kan kallas för havsmetal. Maiden har ju gjort fler låtar på det temat, bland annat den underskattade "Ghost of the navigator" från Brave new world, men vilka mer än Mastodon och Maiden har gjort havsmetal låtar? Priests riktigt usla "Loch Ness" från comeback-skivan Angel of Retribution dyker ju upp i huvudet, men det är ju faktiskt en insjö... "Immigrant Song" med Zeppelin är ju en stark kandidat. "Hammer of the gods.. will drive our ships to a new land". Men är det metal eller rock? Hmm, jag kanske ska ägna morgondagen åt att inventera metalhistorien... igen...

1 kommentar:

Anonym sa...

Du glömmer Dios mästerliga ballad "All the fools sailed away" från Sacred Heart.

Även "Sailing Ships" med Whitesnake dyker upp i mitt huvud. Men då är man kanske mer inne på rederi-metal, en annan bortglömd genre.