torsdag 26 juli 2007

The number of the beast


I DN:Sataniska siffror idag skriver Nils Hansson en artikel om 666, Iron Maiden och apokalyptiska skildringar i hårdrocken. Det får mig att tänka på mitt första intryck av Maiden någon gång på det tidiga 80-talet. Min klasskompis Tomas hade en t-shirt med NOTB omslaget, och jag tyckte att det såg både spännande och superläskigt ut. På den tiden hade jag knappt hört någon hårdrock alls, förutom lite Kiss, och lyssnade på Alphaville och Thompson Twins. (Lyssnade på Alphaville så sent som för 4 dagar sen. Fortfarande bra..). Eftersom jag aldrig hade hört Maiden fick Tomas förklara lite vad det handlade om, och han sa "Kiss hårdaste låt är ungefär som Iron Maidens lösaste". Jag fattade precis vad han menade. Det här var tunga saker. Nu många år senare har jag funderat en del på vilken Iron Maidens lösaste låt är, utan att egentligen komma fram till så mycket. Kanske Wasted Years från Somewhere in Time? Och vilken kan vara Kiss hårdaste? Unholy från Revenge? Men inga av de låtarna hade släppts när Tomas sa det han sa. Jag kanske inte ska fundera så mycket utan istället stoppa in Maidens "The early days" DVD i spelaren och titta på konserten från Beast on the Road turnén. "The ritual has begun.. Satan's work is done.."

3 kommentarer:

Anonym sa...

Är det verkligen tillåtet att ens nämna Alphaville här?

Anonym sa...

Kiss tyngsta låt borde vara God of Thunder, 100000 years (live förstås) eller möjligen War Machine.

Anonym sa...

Ang d där me "Kiss hårdaste låt e som Maidens lösaste", så kom jag och min bästis då d begav sig fram till precis samma sak fast me Guns n' roses istället för kiss. Minns för övrigt att vi dubbade Maidens fantasiska Children of the damned från NOTB som deras mjukaste.