tisdag 7 augusti 2007

Swedish Death Metal

DN recenserar idag en ny bok om svensk death metal, Daniel Ekeroth: "Swedish Death Metal". Även om jag aldrig lyssnat jättemycket på den första vågen av svensk death metal, så ska jag köpa boken imorgon. Mitt första möte med svensk death metal var när jag på tidigt 90-tal köpte Dismembers "Like an ever flowing stream". Jag köpte den egentligen som julklapp till min kusin Staffan, som tidigt var inne på extrem musik, och jag ville ge honom den hårdaste skiva som jag kunde hitta. Valet föll på grabbarna i Dismember som poserade i läderbrallor och bara överkroppar, täckta av blod. Av någon anledning lämnade jag aldrig över julklappen till Staffan utan stoppade själv in skivan i stereon hemma hos mamma. Det var det hårdaste jag någonsin hört, och även om jag ganska tidigt gillade riffet till "Override of the overture" tog det ett tag innan jag vande mig vid det hypersnabba tempot och den minst sagt lågfrekventa sången. Då visste jag inte heller att Dismembers trummis Fred Estby långt senare skulle bli instruktör på mitt gym. Tyvärr inte i läderbrallor och blodig bar överkropp...

7 kommentarer:

Meri Guso sa...

Gillade din mamma också skivan? Och när ska Staffan få sin julklapp?

Mats sa...

Mamma var nog inte hemma då, men hon skulle nog ha gjort ett försök att lyssna om jag spelat den när hon var hemma. Och Staffan hade faktiskt redan fått Entombeds "Clandestine" året innan. Hur lång är preskriptionstiden på uteblivna julklappar?

Unknown sa...

!!!

Men "Clandestine" är ju å andra sidan en tidlös klassiker, så det är helt OK. Har du hört den nya ("Serpent saints")? Mindre death'n'roll och mer old school-döds. Nu ryktas det dessutom att Nicke är på väg tillbaka i bandet i någon form...

Anonym sa...

"death'n'roll"? - klockrent ;-D

sHaBosKy sa...

hails from chile friend ... visit mi blog www.blackmagics.blogspot.com and add my link i will too

Anonym sa...

Tack for intiresnuyu iformatsiyu

Anonym sa...

Några riktigt intressanta detaljer du har written.Aided mig mycket, precis vad jag letade efter: D.